Iezīmes

aizraujošā zinātne (18) angļu valoda (1) aplikācija (28) apmācības metodikas (3) apsveikums (8) ar humoru (2) atjautības uzdevumi (3) atmiņa (4) attiecību teorija (11) attīstības rādītāji (7) attīstības teorija (5) attīstoša grāmata (14) attīstošais paklājs (3) audio online (4) augļi (2) bagātīgi resursi bērna att. veicin. (18) bēbim (5) bērna galdam (5) bērnistaba meitenēm (18) bērnistaba puikām (9) bērnu attiecības (1) bērnu drošība (1) burti (6) burti ru (2) cimdiņspēlītes (1) cipari (6) dažādu att. virzienu skolas (4) dārzeņi (2) diennakts (1) disciplīna (1) domāšana (8) dusmas (2) dzīvnieki (9) emocijas (4) fiziskā attīstība (1) fokusi (1) gadalaiki (6) galda spēles (5) gatavo kopā (1) grāmata vecākam (4) ģeom. formas un figūras (2) halloween-is (5) iepakojums (2) interjera elementi (2) izglītība (1) izglītojošas multenes (2) iztēle (12) kalendāra lietas (1) koki (1) krāsas (8) krāsojāmās lapas (18) kreatīvs rezultāts (49) kukaiņi (1) kustīgās spēlītes (4) ķermeņa apzināšanās/pieņemšana (4) lasāmais lv (1) lasāmais ru (6) lasīšana (9) leļļlietas (9) Lieldienas (5) lielumi (1) lomu spēlēm (18) loto (1) magnētspēles (1) mācies pats (6) māksla (1) mīklas ru (2) mīkstspēlīte (4) motivācija (1) multeņu spēles (4) mūzika (1) nāve (1) no dabas materiāliem (14) no papīra (26) nodarbību organizēšana (11) nodarbību scenāriji (4) noderīgi pantiņi (2) origami (1) par dabu (1) par krāsām (3) par puikām (2) par skuķiem (1) pasakas lv (1) pasakas ru (2) pasaku terapija (4) pašai sev (2) paštaisītas spēlītes bērniem (4) pavasaris (5) peldēšana (1) piemiņai no bērnības (3) pirkstiņspēlītes (6) pirkstiņvingrojumi (8) prezentācijas nodarbībām (9) profesijas (7) puikam (14) putni (1) redzes trenēšanai (1) rotaļas ārā (4) rotaļas ciemiņiem (9) rotaļas mājās (6) rudens (10) runas attīstībai (19) sadzīviskas iemaņas (2) scenārijs svētkiem (1) sejiņu zīmēšana (2) seksualitāte (2) Sieviešdiena (4) skaitāmpantiņi (1) skaitīšana (5) smalkā motorika (37) smilšu terapija (1) spēles ceļā (3) spēles online (4) spēles visai ģimenei (2) spēlītes ceļā (3) stihijas (6) taktilās spēlītes (5) telpiskā iztēle (2) tērpi un maskas (17) tētim (3) transports (2) uzdevumu lapas (2) uzmanība (8) Valentīdienai (7) vannojoties (1) vasara (4) vārda spēks (1) vecvecākiem (1) veidošana (veidmasas) (3) vērtību sistēma (1) video online (7) vingrošana (1) ziema (17) ziemas svētkiem (4) zīmēšana (10)

Spēļmantiņas, nodarbības 3-6 gadi


PIRMSKOLAS VECUMS (3-6 gadi)

Pirmskolas vecums – tas ir bērna iekšējās dzīves viņa personības formēšanas periods. Tieši šajā periodā veidojas tēlainā domāšana un iztēle, rodas tiekšanās „būt kā pieaugušie” un tos atdarināt. Priekšskolas vecuma bērns sāk apzināti kontrolēt savu uzvedību un mācās rīkoties pareizi (pēc noteikumiem). Tas ir intensīvās sociālo vajadzību un bērna pašapziņas veidošanās vecums, viņa attieksmes pret citiem cilvēkiem un pašam pret sevi. Šajā periodā veidojas pirmie bērna morālie un estētiskie priekšstati par labo un ļauno, skaisto un neglīto, labo un slikto. Kopumā, tas ir bērna aktīvās pieaugšanas un viņa sociālās un personiskās attīstības vecums.

Mantiņas, kuras veicina sociāli-personisko attīstību
Šī galvenā pirmskolas vecuma attīstības līnija tiek veidota galvenokārt šī perioda vadošajā darbībā – sižeta-lomu spēlē. (Režijas spēli un dramatizējumu var skatīt kā radošās sižeta spēles variantus). Tieši šajā darbībā veidojas tādi ļoti svarīgi pirmskolas vecuma jaunveidojumi kā iztēle, patvaļība, pašapziņa. Turklāt, pirmskolas vecumā sākas aktīva bērnu iesaistīšana sabiedrības dzīvē un sociāli nozīmīgu īpašību veidošana tādu kā tolerance un spēja prosociālām uzvedības formām. Katra no šīm spējām prasa specifiskās spēles formas un tātad arī noteiktus spēļu materiālus.
1) Iztēle. Iztēle visefektīvāk attīstās lomu un režijas spēlē. Šo spēles veidu īstenošanai ir vajadzīgs:
  • „pazīmju” mantiņas, atklātas bērna fantāzijas un, kuras pieļauj dažādus nosaukumus un izmantošanas veidus (kuri spējīgi būt kā dažādu priekšmetu un personāžu aizvietotāji)
  • Parastās mazās lellītes (mazulīši, zaldātiņi)
  • Nenoteikta dzimuma un vecuma lelles (bez sejas)
  • Pirkstiņlelles un lelles teātrim
  • Sīkas dzīvnieku figūriņas (mīkstas un plastiskas)
  • Nenoteiktas nozīmes priekšmeti (stienīši, dažāda materiāla lodītes, auduma gabaliņi)
2) Patvaļība. Patvaļības veidošana un attīstīšana lomu spēlē un spēlēs ar noteikumiem. Šiem spēļu veidiem ir vajadzīgi:
  • Dažāda dzimuma un izmēra leļļu komplekti
  • Leļļu mēbeles, trauki, drēbes
  • Komplekti doktora, friziera, veikala rotaļām u.c.
  • Kostīma detaļas un atribūti, kuri palīdz pieņemt un noturēt spēles lomu (ārsta halāts un apsējs, mašīnas stūre, milicijas naģene, sarkanās cepurītes u.c.)
  • Transporta mantiņas (smagās mašīnas, vilcieniņi, mašīniņas, kuras ļauj kaut ko pārvadāt)
  • Lelles un piederumi rotaļai ģimenē
  • Friziera, daktera rotaļai nepieciešamie atribūti u.c.
  • Galda-drukas spēles
  • Dažāda veida, vecumam adekvātas didaktiskās spēles.
3) Saskarsme. Acīmredzams, ka saskarsme notiek, pirmkārt, ar citiem cilvēkiem – pieaugušajiem un vienaudžiem. Tomēr, pirmskolas vecumā ir iespējams (un diezgan izplatīta) saskarsme ar mantiņu, kura ir kā sarunu „partneris”. Tās ir tā saucamās „Mantiņas-draudzenītes”, kuras spējīgas kļūt par mīļākajām. Par tādām var kļūt lelles un dzīvnieki ar pievilcīgu ārējo izskatu un spilgtu individualitāti: plīša lācēni, kaķīši, sunīši, neliela izmēra lelles ar izteiksmīgu, māksliniecisku ārējo izskatu, kuras ir ērtas bērna darbībām un viegli „iedvesmojamas”. Svarīgas šādas mantiņas īpašības (lelles vai dzīvnieka) – nepabeigtība, atvērtība jebkādām pārvērtībām, bezpalīdzība, kura paredz rūpes un aprūpi no bērna puses, kas stimulē prosociālu uzvedību un palīdzību. Tikai šajā gadījumā „mantiņa-draudzenīte” var būt ne tikai lelle, bet kļūt par otro „ES”, par rūpju objektu un saskarsmes partneri.
Bez šo svarīgo personisko īpašību veidošanas pirmskolas vecumā notiek intensīva bērna iesaistīšanās sociālajā dzīvē, kura tiek īstenota, pirmkārt, piedaloties svētkos, kurus pieņemts svinēt mūsu valstī, bet otrkārt, iepazīstot citu tautu īpatnības (tolerances audzināšana).
4) Iesaistīšanās sabiedriskajā dzīvē. Pirmskolas vecuma bērna iesaistīšanās sabiedriskajā dzīvē vistipiskākā forma ir dalība svētkos. Dalība svētkos ir saistīta ar daudziem svētku atribūtiem, pie kuriem attiecas:
  • Egles rotājumi
  • Karodziņi, baloniņi
  • Svilpes, klabekļi
  • Uzgalīši, cepurītes
  • Virtenes u.c.
Diezgan noderīgas var būt arī mantiņas, kuras atspoguļo dažādus pieaugušo dzīves momentus:
  • Lelles dažādos kostīmos, kuri atbilst dažādām situācijām
  • Dažādu profesiju un pieaugušo darba atribūti
  • Mūsdienu tehnisko līdzekļu modeļi
  • Dažāda tipa rotaļu mašīniņas u.c.
5) Tolerance un humāna uzvedība. Tolerances audzināšanu var veicināt mantiņas, kuras modelē citu dzīvesveidu. Tās var būt izskata, paražu un cilvēka uzvedības īpatnības, kuri pieder citām kultūrām, piemēram:
  • Lelles, kuras atspoguļo dažādu etnisko grupu cilvēkus
  • Dažādu tautu kostīmi
  • Rotaļu trauki un sadzīves priekšmeti, kuri attiecas dažādām kultūrām u.c.
Humānās uzvedības audzināšanu veicina lelles vai rotaļu dzīvnieciņa aprūpe, kura tiek īstenota režijas un lomu spēlē.
 Mantiņas un līdzekļi, kuri veicina izzināšanas attīstību
Izzināšanas attīstība pirmskolas vecumā galvenokārt saistīta ar uztveres pilnveidošanos (pirmskolas vecuma bērna sensorā audzināšana ir svarīgākais uzdevums visās sistēmās), uzskatāmi-tēlainās domāšanas attīstību un loģiskās domāšanas veidošanos. Katrs no šiem virzieniem paredz atbilstošus darbības veidus ar noteiktiem spēļu materiāliem.
1) Uztvere. Uztveres pilnveidošana notiek darbību procesā, kuras prasa krāsa, formas, priekšmetu lielumu atšķiršanu, piemēram: priekšmetu izvēle ar vienādām pazīmēm, klasifikācija un seriācija pēc sensorām pazīmēm (krāsas, formas, lieluma u.c.). Šīm darbībām ir nepieciešami viena tipa priekšmeti vai to attēlojums ar skaidri izteiktu krāsu, formu, lielumu, kuri pieļauj bērna darbības ar tiem. Piemēram:
  • Dzīvnieku figūriņas vai bildītes dažādās krāsās (zaķīši, sunīši)
  • Formu kārbiņas
  • Lielās puzles
  • Viena tipa dažāda lieluma figūriņas (5-10 vietu matrjoškas, kubiņi, piramīdas, šķīvīši u.c.)
  • Montesori materiāli redzes un dzirdes uztverei.
2) Uzskatāmi-tēlainā domāšana. Uzskatāmi-tēlainā domāšana visveiksmīgāk attīstās dažādos pirmskolas vecuma bērna produktīvās darbības veidos, tādos kā konstruēšana pēc ieceres vai pēc noteikumiem; salipināšana, aplikācija, zīmēšana, modelēšana.
Šiem darbību veidiem ir nepieciešamas mantiņas un līdzekļi, kuri paredz apdomāta veselā produkta izveidošanu no atsevišķām daļām, kā arī orientāciju pēc plāna vai shēmas. Tie var būt:
  • Sagrieztas bildītes
  • Kubiņi ar saliekamām bildītēm
  • Celtniecības materiāli un konstruktori
  • Mozaīkas
  • Materiāli aplikācijas salipināšanai, zīmēšanai
  • Didaktiskās mantiņas
  • Labirinti u.c.
3) Loģiskā domāšana. Pirmskolas vecuma bērna loģiskās domāšanas attīstīšanai ir nepieciešamas sekojošas darbības: būtiskās pazīmes izdalīšana, notikumu secības noteikšana, iemeslu-seku sakarības noteikšana.
Visas šīs darbības pirmskolas vecumā var īstenot ar šādiem materiāliem:
  • Galda-druku spēlēm
  • Priekšmetu un sižetu bildītēm
  • Cietajiem riekstiem.
 Spēļu līdzekļi, kuri veicina fizisko attīstību
  • Bumbas (dažāda izmēra)
  • Stīpas
  • Ķegļi
  • Sporta iekārtas pirmskolas vecuma bērniem (šūpoles, kalniņi, gredzeni, trepītes, Zviedru mūris)
  • Soliņi staigāšanai
  • Paklājiņi ar dažādām virsmām
  • Iekārtas precizitātes trenēšanai (metamie šķēpi ar mērķi) u.c.
Materiāls sagatavots MPPPU
fakultātē „Izglītības psiholoģija